Contact|

Werken aan een stevige pedagogische basis


19 juni 2025 | Planetarium Amsterdam

3. Op welke stoel zit jij?

Wie zitten naast een jongere wanneer hij/zij in de hulpverlening zit? In deze sessie laten we deelnemers ervaren vanuit een informele of formele rol hoe we geneigd zijn te denken en te handelen. Is dat wat werkt voor de jongere?
Suzanne de Ruig, phd- kandidaat/ auteur 'Circulaire zorg, van JIMaanpak naar een andere kijk op jeugdhulpverlening', werkzaam bij JIMwerkt en
Saad Berkhout, trainingsacteur, allrounder in jeugdzorgervaring, werkzaam bij JIMwerkt

We beginnen met een binnenkring van 5 stoelen en een buitenkring van de rest van de stoelen. Iedereen kan een rol vinden onder zijn of haar stoel. Zoals: ouder, schoolmentor, buurvrouw, oma, stiefvader, vader van beste vriend, hulpverlener, leerplichtambtenaar etc.

We introduceren Saad als een jongere in de jeugdzorg en Suzanne, de host, vraagt aan de mensen met een rol wie een appel voelt om in het midden te komen zitten. Diverse instructies volgen en mensen komen en gaan vanuit de binnenkring. Waar gaat het goed en waar gaat het mis volgens de jongere en al de mensen om hem of haar heen. Hoe ervaren de deelnemers hun rol en wat er met hen gebeurt?

 

Leerdoelen:

Deelnemers:
- ervaren hoeveel invloed het in- en formele netwerk van een jongere heeft
- ervaren hoe belangrijk samenwerking is en wie de jongere of het kind vertrouwt
- denken na over de positie die ze innemen of krijgen
- begrijpen waar JIM allemaal om draait (natuurlijk mentorschap, epistemisch vertrouwen
  motivatie om aan iets te werken, nieuwe rollen binnen de jeugdzorg voor alle partijen)
- zijn er niet alleen met hun hoofd bij, maar gaan voelen waar dit om gaat.
 

Voor wie?
Iedereen die betrokken is rondom het welzijn van kinderen en jongeren, al dan niet in formele of informele rol. Leeftijdscategorie: Kinderen en jongvolwassenen in de breedste zin van het woord.