09:00 | ![]() Registratie en ontvangst |
09:50 | ![]() Opening door de dagvoorzitterWilma van Esch, Ecologisch pedagoog, procesbegeleider, medeontwikkelaar en expertdocent van de eerste master opleiding Jonge Kind in Nederland. Freelance werkzaam als opleider, procesbegeleider, spreker en schrijver. |
10:00 | ![]() Introductie op het themaDr. Dorien Graas, Lector Jeugd, Hogeschool Windesheim |
10:10 | ![]() It takes a child to raise a villageProf. dr. Ruben Fukkink, hoogleraar Universiteit van Amsterdam & lector Pedagogiek bij Hogeschool van AmsterdamKinderen bewandelen heel verschillende routes in de voorschoolse periode: de keuze is reuze voor dreumes, peuter en kleuter. Met de blik van Bronfenbrenner kijken we in de voorschoolse periode naar babygroepen, dreumesgroepen, peutergroepen, ve-groepen, plusgroepen, plusplusgroepen en kleutergroepen. Hoe werken professionals samen in de pedagogische basis om kinderen gezond en veilig te laten opgroeien? |
10:40 | ![]() 'Van een gesloten naar een sociale pedagogie.’Prof. dr. Rudi Roose, hoogleraar, hoofd faculteit Social work en sociale pedagogiek, Universiteit GentIn deze inleiding ga ik in op de noodzaak voor het herontdekken van een sociale pedagogie, zowel in praktijk, onderzoek als onderwijs |
11:10 | ![]() Koffie- en theepauze |
11:40 | ![]() Eerste deelsessierondeTijdens dit congres bezoek je in twee rondes een deelsessie. Je hebt hierbij keuze uit in totaal XXX deelsessies. Op de pagina deelsessies vind je een overzicht van het aanbod. |
12:45 | ![]() Lunch |
14:00 | ![]() “Gooi onderwijs en jeugdhulp overhoop en laat/d de pedagogische basis met rust”Dr. Bert Wienen, bestuurder en kennisleider van het Instituut voor Inclusief Onderwijs, lid kenniskring Raad voor Volksgezondheid & SamenlevingWie is het ermee oneens: “it takes a village….”, maar wat nu als die hele village met andere dingen bezig is? Bovendien hebben we er stiekem niet van gemaakt “it takes a effectieve interventie to raise a child” of “it takes laagdrempelige opvoedinformatie to raise a child”? In deze lezing gaan we terug naar de basis van opvoeden, namelijk de pedagogische relatie. Wat als er weer ruimte en verlangen zou ontstaan bij (vanzelfsprekende) opvoeders om deze pedagogische relaties op elkaar af te stemmen? Zou er dan geen pedagogische basis ontstaan?. |
14:30 |
![]() Een overheid heeft geen klantenDrs. René Peters, Wethouder Sociaal Domein , Gemeente Hoeksche Waard - tevens podcastmaker over de jeugdzorgToelichting De politiek maakt van kerstwensen beleidsdoelen. Zo vinden we dat ieder kind moet opgroeien met gelijke kansen en dat geweld nergens thuis hoort. Tegelijkertijd hebben we burgers de laatste decennia wijsgemaakt dat ze een klant zijn van de bv Nederland. Een overheid die zichzelf onhaalbare doelen stelt en burgers behandelt als klanten. Dat is een recept voor ongelukken. Hoe kan het wel? |
15:00 | ![]() Koffie- en theepauze |
15:30 | ![]() Tweede deelsessierondeTijdens dit congres bezoek je in twee rondes een deelsessie. Je hebt hierbij keuze uit in totaal XXX deelsessies. Op de pagina deelsessies vind je een overzicht van het aanbod. |
16:35 | ![]() Borrel, hapjes en napraten |