Contact|

Werken aan een stevige pedagogische basis


19 juni 2025 | Planetarium Amsterdam

6. Samen werken en samenwerken met ouders, in de kinderopvang

In de kinderopvang is samenwerken met ouders, ook wel pedagogisch partnerschap, een belangrijk thema. Om het kind te leren kennen en daar een band mee op te bouwen, zijn ouders de eerste bron om informatie te verkrijgen.
Su’en Verweij, pedagoog bij Groot Rotterdam en
Loes van den Bulk, pedagogisch medewerker bij Groot Rotterdam & student Pedagogische Wetenschappen

We hebben ouders echt nodig om ons werk goed te kunnen doen. Daarnaast willen we ouders ondersteunen in hun opvoedingstaak door te delen wat wij op de groep doen met hun kind, zodat zij dit kunnen voortzetten in de thuissituatie, denk aan frequentie of kwaliteit van voorlezen. Hoe ziet dit samenwerken met ouders er in de praktijk uit? Is één keer in het jaar een ouderavond organiseren voldoende voor pedagogisch partnerschap? Wat draagt bij aan de pedagogische basis zodat er een gelijkwaardige professionele samenwerking ontstaat tussen ouders en pedagogisch professionals?
 

Leerdoelen
met toelichting op de kennis of ervaring die u wilt overbrengen en waarom u dit (nieuwe) initiatief wilt presenteren, of waarom u de methode of werkwijze hanteert:
·Inspiratie voor eigen ouderbeleid: handvatten door met elkaar in gesprek te gaan over visie op samenwerking
 op ouders en de uitwerking daarvan.
·Inzicht in wat nodig is voor de pedagogische basis en welke rol de kinderopvang hierin heeft en neemt.

 

Voor wie?

Doelgroep: Professionals werkzaam in de kinderopvang.
Leeftijdscategorie: Kinderen van 0-12 jaar.